Bieganie Po Schodach - Sposób Na Trening Podczas Smogu

Bieganie Po Schodach - Sposób Na Trening Podczas Smogu
0głosowanie
1 2 3 4 5
Dziękujemy za oddanie głosu w tym artykule

Jeśli mieszkasz w dużym bądź małym mieście zapewne spotykasz się z nieczystym powietrzem. Zdarza się to najczęściej w okresie zimowym. Dlatego mamy dla Ciebie sposób na trening bez narażanie się na wdychanie śmiertelnych toksyn.


Bieganie po schodach w blokach

 

Bieganie po schodach w wieżowcach doskonale wyrabia kondycję, świetnie wpływa na sylwetkę oraz stanowi alternatywę dla rutynowych treningów. Zawody są bardzo widowiskowe i zapewniają kibicom dużo emocji.  

Bieganie po schodach (j. ang. tower running, stair climbing), to dyscyplina sportowa polegająca na wbieganiu po stopniach na czas. Zapoczątkowali ją Amerykanie. Po wybudowaniu na Manhattanie Empire State Building, biegacze zarówno amatorzy jak i zawodowcy pędem starali się pokonać 86 pięter. Przeważnie zajmowało im to ok. 20 minut. Obecnie bieg na Empire State Building w Nowym Jorku jest najbardziej znanym tego typu wyścigiem. Najlepsi pokonują 1.576 stopni w ok. 9 minut. W Polsce tę formę biegów spopularyzowali strażacy, którzy w strojach bojowych, z aparatem powietrznym i butlami, oddychając przez maski, wbiegali na 37. piętro Rondo 1 w Warszawie. Ich rynsztunek ważył od 18 do 25 kg. Teraz najczęściej po schodach ścigają się sportowcy posiadający dużą wydolność oddechową i sporą moc w nogach czyli maratończycy, triathloniści, sprinterzy, biatloniści, kolarze, a także strażacy. Podczas przygotowań do różnych zawodów traktują bieganie w wieżowcach jako trening uzupełniający lub docelowy,

Dlaczego warto biegać po schodach?

Zimą nie trzeba brnąć w śniegu i ślizgać się po oblodzonych stokach. Można zaliczać „górki” po schodach, jest sucho, o wiele cieplej niż na dworze, a efekt treningu niemal identyczny. Taki bieg stanowi też świetny trening wydolnościowy. Mocno pracują wszystkie mięśnie nóg, głównie czworogłowe, pośladkowe i łydek. Wzmacnia się serce, układ oddechowy, zawodnik poprawia swoją szybkość, dynamikę, wyskok, zwinność, wytrzymałość, kondycję oraz pozbywa się nadwagi. Podczas półgodzinnego treningu można zrzucić prawie 1 kg masy ciała.   

Zasady biegania po schodach

- schody muszą być suche o chropowatej powierzchni, która zwiększy przyczepność, w miarę szerokie, a wieczorem dobrze oświetlone;

- należy trenować tylko dwa razy w tygodniu, każdorazowo maksymalnie do pół godziny;

- każdy zawodnik powinien mieć ze sobą co najmniej butelkę wody mineralnej;

 - bieg trzeba rozpocząć rozgrzewką trwającą od 3 do 5 minut np. marszem w górę i dół schodów;

- podczas treningu warto zmieniać szybkość biegu.  Część schodów można przebiec, inne pokonać szybkim marszem;

- chętni mogą wykonywać interwały czyli wbiegać na 10. piętro, a potem zjeżdżać windą w dół, i tak przez 20 minut. Czas ten można potem stopniowo wydłużać  do np. 30 minut;

- w trakcie biegu zawodnicy powinni stawiać stopę na każdym kolejnym stopniu lub co drugim;

- bardzo ważne jest wykorzystanie poręczy podczas zakrętów. Podciąganie się rękoma, daje odpocząć nogom;

- najczęstszym błędem popełnianym w trakcie wbiegania jest garbienie się, z powodu patrzenia pod nogi, nieprawidłowa praca rąk i koślawienie kolan. Może to spowodować przeciążenie stawu rzepkowo-udowego i chrząstki. Prawidłowo ustawione kolana muszą tworzyć jedną linię z biodrem i stawem skokowym. Podczas wbiegu należy pochylić lekko tułów do przodu. Głowa i tors również powinny być wysunięte przed linię ciała. Na stopniu trzeba postawiać całą stopę: najpierw piętę, potem palce. Stawanie tylko na palcach bardzo nadwyręża łydki, które szybko ulegają zakwasom;

- szybszych biegaczy zawsze należy przepuszczać od strony poręczy, czyli po tzw. wewnętrznej stronie;

- trening można skończyć w dowolnym momencie;

- powrót następuje windą, ale jeśli ktoś chce, może zbiegać lub schodzić schodami;

- po zakończonym treningu trzeba wykonać ćwiczenia rozciągające mięśnie nóg;

- z biegania po schodach powinny zrezygnować osoby mające kłopoty m.in. z sercem, nadwagą, lub gdy wchodzenie sprawia im jakikolwiek ból.

Gdzie trenować biegi po schodach

Najlepsze do treningu są klatki przeciwpożarowe w blokach mających co najmniej 20 pięter. Ale niestety większość wieżowców nie jest ogólnodostępna, na drzwiach mają zamontowane domofony uniemożliwiające wejście „nieproszonym gościom”. Aby uzyskać zgodę na taki trening należy porozmawiać z zarządcą lub administratorem obiektu. Natomiast w małych miastach, gdzie nie ma wieżowców można do tego celu wykorzystywać np. schody w parku.

Obecnie w Polsce najbardziej oblegane przez biegaczy są trzy budynki: 42-piętrowy Pałac Kultury i Nauki, 45-piętrowy, Intercontinental oraz 42-kondygnacyjne Centrum Lim. Wszystkie posiadają  klatki prawoskrętne, co stanowi dodatkowe utrudnienie.

Najbardziej prestiżowe wyścigi

Zawody zazwyczaj odbywają się w budynkach liczących od 10 pięter aż do ponad 100 pięter. Czasami są rozgrywane w terenie, np. wzdłuż kolejek górskich. Sportowcy bez większych problemów zdobywają najsłynniejsze budowle świata m.in. wieżowiec „Swissotel the Stamford” w Singapurze oraz Międzynarodowe Centrum Komercyjnr „ICC” w Hongkongu biegnąc pojedynczo lub w grupach. Najdłuższy bieg miał miejsce w Kantonie w Chinach. Zawodnicy wbiegali na wieżę telewizyjną „Canton Tower” o wysokości 450 metrów. Metę ulokowano na 113. piętrze. Najlepszym zawodnikom pokonanie 2.500 stopni zajęło ok. 15 minut. W ogromnych nowoczesnych wieżowcach zawsze klatki schodowe są przeszklone i doskonale oświetlone, co ułatwia śledzenie zmagań z ulicy przez lornetki. Niektóre kraje robią z tego spore widowisko. Organizują mass starty z fanfarami, montują kamery i telebimy. Aktualnie w ciągu roku na świecie odbywa się 250 tego typu biegów, w Polsce ponad 10. Do najbardziej prestiżowych zawodów należą: mistrzostwa świata, Puchar Świata, Mistrzostwa Polski, Mistrzostwa Polski Strażaków OSP, Mistrzostwa Polski Weteranów, Bieg Na Szczyt Rondo 1, Grand Prix of Poland  oraz Altus Cup

Komentarze

There is no comment

Zostaw komentarz

Podaj swoje imię
Wpisz swoje imię
Wpisz swój adres e-mail, nie wykorzystujemy publicznie tego maila
Jak chcesz to podaj swoją stronę www
Wpisz swój komentarz
Wpisz powyżej kod captcha