Co zrobić aby wzmocnić odporność ? Oto kilka propozycji

Co zrobić aby wzmocnić odporność ? Oto kilka propozycji
0głosowanie
1 2 3 4 5
Dziękujemy za oddanie głosu w tym artykule

Budowanie odporności

Szkoda marnować czas na chorowanie, a pieniądze na antybiotyki. Wzmocnij swoją odporność naturalnymi, sprawdzonymi i bezpiecznymi metodami. My podpowiadamy jak to zrobić.

Odporność organizmu to zdolność do obrony przed czynnikami chorobotwórczymi zewnętrznymi m.in. bakteriami, wirusami, grzybami, toksynami lub czynnikami wewnętrznymi np. komórkami nowotworowymi. Za odporność odpowiada układ immunologiczny, który formuje się i doskonali przez całe nasze życie. Jego komórki leukocytowe są rozsiane po całym organizmie. Najwięcej jest ich w narządach limfatycznych czyli: grasicy, śledzionie, węzłach chłonnych, szpiku kostnym, migdałkach podniebnych oraz tkance wyściełającej jelito cienkie. Rozróżniamy dwa główne rodzaje odporności:

- odporność nieswoista (wrodzona) - chroni przed wniknięciem mikrobów do wnętrza organizmu. Jej najważniejszym elementem jest nieuszkodzona skóra oraz zalegający na niej pot posiadający właściwości bakteriobójcze. Drogi oddechowe ochrania zalegający na nich śluz, a drobnoustroje przedostające się z pokarmem do ciała niszczą kwasy i enzymy żołądkowe;

- odporność swoista (nabyta) - gdy zarazki wnikną do wnętrza ciała układ odpornościowy zaczyna wytwarzać komórki, które  rozpoznają i niszczą wszystkie antygeny nazywane też ciałami obcymi. Komórki te mają swoje specjalizacje. Są to:

 - fagocyty - czyli tzw. komórki żerne ( m.in. makrofagi i neutrofile), pochłaniające szkodliwe drobnoustroje;

- limfocyty T i B - po usunięciu ciała obcego wytwarzają pamięć komórkową, umożliwiającą błyskawiczne rozpoczęcie obronny organizmu przy następnym kontakcie z tym samym patogenem;

            Na pracę układu immunologicznego wpływa wiele czynników m.in. dieta, zmęczenie, stres, brak ruchu oraz środowisko, w którym przebywamy. Łagodnie obniżona odporność dotyka każdego z nas i najczęściej jest spowodowana zmianami pór roku. Objawami są częste infekcje zwłaszcza górnych dróg oddechowych, osłabienie, zwiększona senność, bóle brzucha i gorączką. Taki chwilowy spadek odporności może też być efektem palenia papierosów, intensywnego wysiłku fizycznego, podróży ze zmianą stref czasowych, odchudzania lub hucznej imprezy alkoholowej. Ale czasami spadek odporności jest objawem przewlekłej choroby zagrażającym bezpośrednio życiu człowieka. Najbardziej znaną jest zespół nabytego niedoboru odporności czyli AIDS. Odporność i to mocno, osłabiają również: białaczka, szpiczaki, schorzenia tarczycy, cukrzyca, reumatyzm, nowotwory, przewlekła niewydolność nerek, opryszczka, odra, gruźlica, malaria, ospa wietrzna, żółtaczki, zespół Wiskotta-Aldricha, zespół Blooma i zespół Downa. Ale to nie koniec czarnej listy. Pożyteczne komórki niszczą też leki przeciwnowotworowe, niektóre antybiotyki, dializa i radioterapia. Im wcześniej schorzenie zostanie zdiagnozowane, tym lepsze są rokowania w leczeniu. Dlatego nie wolno lekceważyć np. nagłego chudnięcia, przybierania na wadze, uporczywych bóli mięśni i stawów lub „opadania z sił”.

            Na szczęście są sposoby na wzmocnienie naszego układu odpornościowego. Wystarczy wiedzieć, jak o niego dbać. Oto nasze rady:

Moc układu odpornościowego zależy głównie od stanu naszego odżywienia. Duży niedobór białka powoduje zanik grasicy, a braki witamin A, E, B, kwasu foliowego, żelaza i cynku zaburzają pracę limfocytów. Przy niedożywieniu słabiej też działają wszelkie szczepionki. Warto więc włączyć do swojego jadłospisu warzywa, owoce i zioła, a zawłaszcza:

Czosnek – króluje wśród roślin leczniczych. Ten naturalny antybiotyk, ma silne działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Doskonale zwalcza wszelkie przeziębienia, obniża ciśnienie krwi, niszczy pasożyty jelit zwłaszcza owsiki oraz glisdy, chroni przed zawałem, udarem i nowotworami. Jego niewielką ilość można już podawać dzieciom, które ukończyły pierwszy rok życia. Natomiast dorośli powinni zjadać dwa ząbki czosnku dziennie. Można go dodawać do kanapek, sałatek lub zup wraz z natką pietruszki, która niweluje jego nieprzyjemny zapach.

Chrzan - przeważnie jest stosowany jako dodatek do jajek wielkanocnych i marynat. A szkoda bo to kolejny naturalny antybiotyk. Wspaniale wzmacnia i odkwasza organizm, rozrzedza krew, leczy zatoki, uporczywy kaszel, katar, niestrawność, a także bóle kręgosłupa oraz reumatyczne. Obłóż jego liśćmi bolące stawy, odmrożone  palce lub obrzęki a poczujesz sporą ulgę.

Cebula – bogata w substancje bakteriobójcze i witaminę C doskonale mobilizuje do pracy komórki odpornościowe. Jest wręcz niezastąpiona podczas leczeniu chorób bakteryjnych i wirusowych układu oddechowego. Zapobiega powstawaniu zakrzepów, nadciśnieniu tętniczemu, nowotworom: jelita grubego, jamy ustnej, gardła, nerek i jajników. Duża dawka cebuli obniża poziom cukru we krwi. Tak jak czosnek można ją dodawać do kanapek, różnych past oraz sałatek warzywnych.

Kiszonki - są niskokaloryczne, słyną z ogromnej ilości witaminy C, błonnika  i leczenia kaca. Doskonale wzmacniają odporność i regulują trawienie. Kapusta, ogórki czy też buraki są idealnym dodatkiem do dań, można również pić ich sok.

Tran z wątroby dorsza, olej z rekina - to skarbnice zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3 oraz witamin A i D. Pozytywnie wpływają na pracę mózgu, wzroku, wzmacniają odporność i kości, obniżają zły cholesterol, regulują ciśnienie krwi, leczą depresje, zmniejszają ból i sztywność stawów. Tran z wątroby rekina ma jeszcze jedną super ważną właściwość - broni organizm przed nowotworami. Regularne spożywanie tego oleju powoduje wzrost interferonu, czyli białka chroniącego nas przed rakiem aż o 64 procent. Ponadto wzrasta czynnik martwicy nowotworu TNF o 26 procent. Tran czym ma więcej kwasów omega-3 tym jest uznawany za lepszy.

Kiełki nasion - są spożywane już od kilku tysięcy lat, Aztecy robili z nich chleb, Chińczycy sporządzali lekarstwa, a marynarze Jamesa Cooka jedli skiełkowane ziarno jęczmienia, co zapobiegało szkorbutowi. Kiełki stanowią doskonałe źródło mikroelementów, witamin, soli mineralnych, białek, węglowodanów, kwasów oraz tłuszczów. Są mniej kaloryczne od nasion i produktów z nich wytwarzanych. Wzmacniają organizm, a zwłaszcza kości, działają krwiotwórczo, żółciopędnie, chronią przed chorobami dziąseł i gardła. Obecnie do kiełkowania używa się ok. 20 różnych roślin. Najbardziej popularne są kiełki: lucerny, soczewicy, grochu, fasoli mung, dyni, rzeżuchy, rzodkiewki, siemienia lnianego, gryki, kozieradki, żyta, pszenicy, jęczmienia, owsa, ryżu oraz słonecznika.

Miód - działa antybakteryjne, przeciwzapalne, regenerująco i  wzmacniająco. Profilaktycznie każdy powinien jeść dwie łyżeczki miodu dziennie. Jego działanie można wzmocnić, dodając sok z owoców lub ziół np. aloesu lub cytryny. Każdy rodzaj miodu jest dobry na inne schorzenie.

Miód lipowy likwiduje przeziębienia, rzepakowy wspomaga serce, wielokwiatowy łagodzi alergie, spadziowy hamuje astmę, a gryczany przyspiesza gojenie złamanych kości. Nie wlewaj miodu do gorącej wody, ponieważ jego lecznicze właściwości giną w temperaturze 40 stopni C. Najlepiej wieczorem do pół szklanki letniej wody dać dwie łyżki miodu, wymieszać i odstawić na noc. Rano można dolać do szklanki ciepłą wodę i wypić. Tak przyrządzony miód, ma do 230 razy więcej dobrze przyswajalnych składników wzmacniających oraz odżywczych niż zjedzony od razu ze słoika Woda z miodem pita na zimno powoduje przybieranie na wadze, a ciepła wypłukuje z organizmu tłuszcz i odchudza.

 

Pyłek pszczeli (pyłek kwiatowy) - posiada aż 200 aktywnych składników w tym: 22 aminokwasy zalecane przy wysiłku fizycznym oraz umysłowym, 36 makroelementów i mikroelementów np. żelazo, krzem, wapń, cynk, magnez, siarkę, miedź, molibden, chrom oraz mnóstwo witaminy B1, B2, PP uszczelniającej naczynia krwionośne, a także fitohormony i enzymy, które przyspieszają wiele procesów metabolicznych. W stu gramach pyłku jest więcej wapnia niż w tej samej ilości jogurtu oraz więcej witaminy C niż w jabłkach. Ma porównywalną ilość żelaza co wątróbka. Pomaga przy anemii, poprawia pracę przewodu pokarmowego, odnawia komórki i zwiększa apetyt.

 

Imbir - ten afrodyzjak cudownie rozgrzewa, działa antybakteryjnie, antywirusowo oraz przeciwzapalnie. Niweluje przeziębienia, ból gardła, brzucha, przeciwdziała nudnościom, wymiotom, wzdęciom, pobudzają wydzielanie soku żołądkowego, działa rozkurczowo, żółciopędnie i zapobiega wrzodom żołądka. Ponadto zmniejsza częstotliwość ataków migreny. Nadaje unikalny i zarazem orientalny smak wszystkim potrawom i napojom. Można go dodawać do mięs, zup, sałatek, napojów oraz deserów.

 

Cytrusy (cytryna, pomarańcza, mandarynka, klementynka, grejpfrut, pomelo, limonka, kumkwat) - posiadają sporo witaminy C, beta karotenu oraz błonnika. Zwalczają infekcje, uszczelniają i uelastyczniają naczynia krwionośne, zapobiegają jaskrze i zaćmie, obniżają ciśnienie krwi. Zawierają mało węglowodanów więc mogą je jeść także cukrzycy.

 

Gorące zupy - zimno osłabia układ odpornościowy. Rozgrzany od wewnątrz organizm jest odporniejszy na infekcje więc pamiętaj, aby późną jesienią i zimą w Twoim jadłospisie przeważały ciepłe zupy zwłaszcza: jarzynowa, krupnik, rosół, ogórkowa, barszcz ukraiński lub z dyni. Prawidłowo przygotowane m.in. nawadniają, sycą, nie tuczą i obfitują w cenne składniki odżywcze. Można je przyprawiać aromatycznymi, ostrymi przyprawami: pieprzem kajeńskim, papryczkami chili, imbirem, curry, kurkumą, anyżem lub cynamonem.

Soki z buraków, marchwi, jabłek, gruszek, dyni i pomidorów - posiadają dużo kwasu foliowego, potasu, żelaza, manganu, kobaltu, witaminy A, C i z grupy B. Doskonale wzmacniają organizm, chronią przed anemią, szkorbutem, krwawieniami z dziąseł, odchudzają i wzmacniają wzrok.

Herbaty ziołowe – najbardziej wzmacniają napoje posiadające w swoim składzie m.in. jeżówkę (echinacea), żeń-szeń, Gingko Biloba (miłorząb japoński), hibiscus (róża chińska), pokrzywę, czarny bez, rokitnika zwyczajnego, mniszka lekarskiego i dziką różę.


A już za tydzień kolejne sposoby jak się hartować aby nie chorować.

A może Wy macie jakieś sprawdzone sposoby na zdrowie ? Piszcie w komentarzach,chętnie poczytamy.

 

Komentarze

There is no comment

Zostaw komentarz

Podaj swoje imię
Wpisz swoje imię
Wpisz swój adres e-mail, nie wykorzystujemy publicznie tego maila
Jak chcesz to podaj swoją stronę www
Wpisz swój komentarz