Jaka jest bezpieczna dawka kofeiny ? Co daje kawa sportowcom ?

Jaka jest bezpieczna dawka kofeiny ? Co daje kawa sportowcom ?
0głosowanie
1 2 3 4 5
Dziękujemy za oddanie głosu w tym artykule

Kawa - napój mędrców i sportowców

Kiedyś kawę uznawano za napar mędrców, obecnie stanowi jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. Amatorzy co roku wypiją ponad 450 miliardów filiżanek tej czarnej używki. Niektórzy nawet nie wyobrażają sobie życia bez kubka kremowej latte, czekoladowego Marochino, czy też Irish caffe z odrobiną whiskey. Grono sympatyków kawy stale rośnie, a ostatnio dołączyli do niego sportowcy.

Aby „doładować” organizm wielu sportowców przed treningiem wypijało różne napoje energetyczne m.in. Coca-Colę lub Red Bula. Obecnie panuje moda na aromatyczna kawę z dodatkiem cynamonu, miodu, imbiru i chili. Ona również błyskawicznie „stawia na nogi”, pomaga spalić tłuszcz, wspaniale pachnie i wybornie smakuje. Ale jak niemal każdy produkt spożywczy oprócz wielu zalet posiada też kilka wad, które warto znać. I tak kawa:

Zwiększa i przyspiesza spalanie tłuszczu - kofeina zawarta w kawie przyspiesza metabolizm, co powoduje spalanie większej ilości kalorii podczas treningu. Już w 10-15 minut po jej wypiciu organizm zaczyna zużywać aż 13 proc. kalorii więcej. Jako pierwsze są niwelowane komórki tłuszczowe, a potem dopiero cukry. Ale, aby tak było, trzeba intensywnie trenować. Wypicie nawet kilkudziesięciu filiżanek „małej czarnej”, podczas leżenia na sofie, nie spowoduje utraty wagi. Natomiast kawa wypijana w trakcie posiłków spowolnia trawienie tłuszczów.

Wzmaga wydolność organizmu - już sam aromat kawy usuwa zmęczenie oraz senność. Natomiast zawarta w niej kofeina intensyfikuje przepływ krwi we wszystkich naczyniach krwionośnych, nawet tych najmniejszych o 30 proc. Komórki są lepiej dotlenione, a to poprawia kondycję fizyczną i wzmaga koncentrację. Sportowcy, po kawie ćwiczą więc efektywniej oraz dłużej.

Redukuje ból mięśni - kawa wypita przed treningiem zmniejsza odczucie bólu zwłaszcza zakwasów w mięśniach po ciężkim treningu. Sportowiec może wykonać więcej ćwiczeń lub dłużej i szybciej biegać. Amerykańscy naukowcy z Uniwersytetu w Georgii wykazali, że picie 2-3 filiżanek kawy dziennie redukuje ból mięśni prawie o połowę.

Zapobiega i hamuje rozwój chorób - polifenole zawarte w kawie zapobiegają powstawaniu zakrzepów, miażdżycy naczyń krwionośnych, spowalniają proces starzenia organizmu, działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie oraz antywirusowo. Inne związki z tego napoju chronią przed chorobami neurologicznymi m.in. Parkinsonem, Alzheimerem, a także kamicą żółciową, astmą, rakiem jelita grubego, wątroby i pęcherza moczowego oraz poprawiają pamięć.

 Czas działania kawy -  jeśli trening będzie długi kawę należy wypić ok.15-20 minut przed jego rozpoczęciem. Przy krótszym wysiłku warto wypić „małą czarną” ok. 45 minut przed ćwiczeniami.

Komu nie wolno wypić kawy przed treningiem – szczególnie muszą uważać osoby z podwyższony ciśnieniem krwi, tętnem oraz sportowcy spożywający różne odżywki i suplementy diety, ponieważ kofeina będzie dla nich stanowiła jeszcze jeden stymulant. Ostrożność powinni zachować zawodnicy podczas treningów siłowych, gdyż kawa spowoduje znaczne obciążenie serca. Natomiast doskonale wspomoże organizm w trakcie ćwiczeń wytrzymałościowych, trwających ponad 20 minut.

Kawa a leki – kofeina zmienia właściwości wielu leków. Nasila działanie niemal wszystkich tabletek przeciwbólowych i przeciwgorączkowych m.in. Etopiryny, Aspiryny, Polopiryny, Pabialginy, Panadolu, Coldrexu, Kofexu, Saridonu, Coffepiriny oraz Apapu Extra. Dochodzi nawet do tzw. zjawiska synergizmu. Oznacza to, że działanie kofeiny oraz pigułek przeciwbólowych podanych jednocześnie, jest silniejsze niż działanie leków i kofeiny podanych oddzielnie. Kofeina zwiększa też właściwości niektórych antybiotyków, antydepresantów i tabletek antykoncepcyjnych. Natomiast hamuje pracę tabletek z estrogenem, środków przeciw osteoporozie i na tarczycę. Gdy kawę spożyje się na krótko po przyjęciu leku, jego działanie jest osłabiane nawet o 60 procent. Aby uniknąć takich interakcji tabletki należy połknąć ok. dwóch godzin przed  wypiciem kawy.

Bezpieczna dawka kofeiny - przyswajanie kofeiny u każdego człowieka jest inne. Zależy to m.in. od wieku płci, wzrostu, wagi ciała oraz stanu zdrowia. Bezpieczne spożycie u osób dorosłych wynosi 100 – 300 mg kofeiny czyli 1 - 2 filiżanki kawy dziennie. Wypicie 900- 1000 mg kofeiny dziennie jest już bardzo niebezpieczne dla organizmu. Natomiast dawka śmiertelna wynosi ok. 192 mg tego alkaloidu purynowego na każdy kilogram masy ciała człowieka. Robiąc kofeinowy bilans warto wiedzieć, że znajduje się ona również w: herbacie, tabletkach na odchudzanie, tabletkach przeciwbólowych, kawie bezkofeinowej, napojach energetycznych i gazowanych, czekoladzie, a nawet gumach do żucia. Zawartość kofeiny w poszczególnych produktach wynosi :

- filiżanka kawy mielonej, parzonej - 86 mg

- filiżanka kawy rozpuszczalnej - 95 mg

- filiżanka kawy mrożonej - 50-70 mg

- filiżanka espresso - 57 mg

- filiżanka kawy bezkofeinowej - do 20 mg

- szklanka herbaty czarnej, sypkiej  - 65 mg

- szklanka herbaty czarnej, ekspresowej - 46 mg

- szklanka zielonej herbaty (1 torebka czyli 2g) – 30 mg

- szklanka zielonej herbaty, sypkiej (1 łyżeczka czyli 2g) – 33 mg

- 100 g czekolady gorzkiej (jedna tabliczka) - 60 – 80 mg.

- 100 g czekolady mlecznej (jedna tabliczka) - 20-25 mg.

 - szklanka coca-coli (250ml) - 23mg

- szklanka pepsi (250ml) - 25mg

 - jedna tabletka Aspiryny firmy Bayer - 65 mg

 - jedna tabletka Repanu - 40 mg.

- jedna tabletka na odchudzanie może mieć nawet do 200 mg

Niebezpieczny nadmiar - nadmiar kawy wywołuje nadpobudliwość, niepokój, bóle głowy, nudności, biegunki, podnosi ciśnienie krwi, drażni błony śluzowe żołądka i jelit, zmniejsza przyswajanie magnezu i wapnia co osłabia kości. Utrudnia też wchłanianie potasu, żelaza oraz cynku z przewodu pokarmowego. U ciężarnych kobiet, pijących jeden kubek kawy dziennie aż o 40 proc. wzrasta ryzyko poronienia. Nieznacznie zmniejsza płodność kobiet i mężczyzn. Działa moczopędnie co sprzyja odwodnieniu. Kawa uzależnia, przy dużym spożyciu organizm przestaje być wrażliwy na jej działanie. Utrudnia też zasypianie, dlatego nie należy jej pić 2-3 godziny przed snem,

Najlepszy gatunek kawy dla sportowców – przeważnie plantatorzy uprawiają cztery gatunki kawy: arabicę, robustę liberikę i arabustę. Ale prym wiodą dwie pierwsze. Robusta jest kawą gorzką, małoaromatyczną. Ma za to większą zawartość kofeiny (około 2,7%), niż arabica (1,5%) i przez to daje więcej energii do działania. Natomiast smakowo za najlepszą kawę uznawano arabicę. Słynie z delikatności i wspaniałych aromatów. Odmiany afrykańskie mają lekko cytrusowy smak, ziarna pochodzące z Ameryki Południowej i Środkowej posiadają posmak orzechowo-czekoladowy, a azjatyckie klasyczno-ziemisty. Najlepsza dla sportowców będzie wiec robusta, parzona pod niskim ciśnieniem. Im dłuższy kontakt kawy z gorącą wodą, tym więcej będzie miała kofeiny. Dodanie do niej miodu lub cukru czyli węglowodanów większy jeszcze przypływ energii. Dodanie imbiru i cynamonu zwiększy spalanie tłuszczu. Kawa z dodatkiem pieprzu kajeńskiego (chili), goździków, cynamonu, imbiru, kardamonu i posłodzona miodem działa rozgrzewająco oraz pobudzająco. Natomiast mleko dodane do kawy ogranicza wchłanianie i działanie kofeiny, ale wzbogaca ją w wapń.

Na wszelkie połączenia kawy z przyprawami powinny uważać osoby mające kłopoty z przewodem pokarmowym, a zwłaszcza refluksem żołądkowo-przełykowym, nadżerkami jelitowymi, wrzodami żołądka, gdyż może nastąpić nasilenie choroby. 

A Wy jaką najbardziej lubicie kawę ? Z cukrem, mlekiem a może gorzką ? A może wcale nie pijecie na pobudzenie ? Piszcie w komentarzach chętnie poczytamy :-)

Komentarze

There is no comment

Zostaw komentarz

Podaj swoje imię
Wpisz swoje imię
Wpisz swój adres e-mail, nie wykorzystujemy publicznie tego maila
Jak chcesz to podaj swoją stronę www
Wpisz swój komentarz
Wpisz powyżej kod captcha