Jak się ubierać do jesienno-zimowych aktywności fizycznych

Jak się ubierać do jesienno-zimowych aktywności fizycznych
0głosowanie
1 2 3 4 5
Dziękujemy za oddanie głosu w tym artykule

Ubrania sportowe na jesień i zimę

Jesienna szarówka, zimny wiatr, a także przymrozki nie zachęcają do joggingu oraz jazdy na rowerze. Ale dla zdrowia i dobrego samopoczucia, nawet w chłodne dni, warto trochę „rozprostować kości”. Jeżeli prawidłowo dobierzesz ubranie oraz narzucisz lekkie tempo, to i przy takiej aurze trening sprawi Ci przyjemność.

Prawidłowe dopasowanie ubrań na późnojesienny wypad rowerowy lub jogging wcale nie jest proste, gdyż nie ma jednego, idealnego zestawu. Ich wybór zależy od: czasu przeznaczonego na rekreację, temperatury powietrza, wiatru oraz wilgotności. Po wyjściu z domu nie możesz odczuwać zimna bo się przeziębisz. Ale w trakcie wysiłku, gdy bicie serca zaczyna przekraczać ok. 100-110 uderzeń na minutę, za gruba odzież spowoduje przegrzanie organizmu, a wilgotne ubrania, stracą swoją izolacyjność cieplną. Najlepszym sposobem jest więc ubieranie się „na cebulkę”. Polega na nakładaniu kilka warstw odzieży na siebie zamiast jednej i to grubej. „Cebulka” jest bardzo wygodna, ponieważ można szybko i bez problemu zmieniać ilość ciuchów. Jednak przyniesie dobry efekty, gdy wszystkie warstwy będą prawidłowo dopasowane czyli zapewni odpowiednią termoregulację oraz odprowadzenie potu ze skóry. Jeśli założysz koszulkę bawełnianą, a na nią termoaktywną bluzę, wtedy bawełna zatrzyma wilgoć i kolejne warstwy odzieży nie odprowadzą jej.

Najlepsze dzianiny sportowe

Odzież uszyta z naturalnej bawełny jest wygodna i miła w dotyku, ale podczas treningu zatrzymuje wodę, przywiera do ciała, rozciąga się i długo schnie więc podczas wysiłku szybko możemy wyziębić  organizm. Dlatego do produkcji sportowej odzieży zaczęto stosować szybkoschnące włókna syntetyczne. Posiadają wiele zalet m.in. są lżejsze od bawełny i bardziej wytrzymałe. Producenci najczęściej wybierają: poliamid, poliester, poliuretan, akryl, nylon, elastyn, polietylen, polipropylen, wiskoza, modal, acetat, lyocell;

Na zimne jesienne treningi doskonała jest:

- termoaktywna bielizna - Słowo bielizna termoaktywna sportowa obejmuje nie tylko majtki i biustonosz, ale wszystkie ubrania stanowiące warstwę przylegającą bezpośrednio do ciała. Są to: staniki sportowe, body, skarpetki, koszulki z krótkimi i długimi rękawami, leginsy spodenki, bokserki, kombinezony na całe ciało. Bez problemu można je kupić w Internecie http://freakysports.pl/

- ubrania z membraną - membrana stanowi specjalną powłokę chroniącą przed wiatrem, deszczem, śniegiem czy też mżawką. Posiada pory znacznie mniejsze od kropel wody, które nie potrafią się przez nie przedostać. Ale pory te są większe od cząsteczek pary wodnej co ułatwia ich wyekspediowanie na zewnątrz. Są stosowane  m.in. w kurtkach, spodniach, rękawiczkach, czapkach a nawet butach;

My szczególnie polecamy:

- koszulki termoaktywne z długim rękawem i stójką golfową - zimą powinny stanowić obowiązkową pierwszą warstwę. Doskonale przylegają do ciała. chronią szyję i szybko odprowadzają pot więc skóra się nie wychładzała. Są grubsze niż letnie, a specjalny meszek lepiej utrzymuje ciepło;

- bluzy termoaktywne ze ściągaczami na rękawach - mają utrzymywać ciepło i jednocześnie odprowadzać pot na zewnątrz. Bluzy na rower powinny mieć dłuższy tył, który zasłoni plecy pochylonego rowerzysty. Ściągacze na rękawach nie dopuszczą zimnego powietrza pod bluzę. Zalecane są elementy odblaskowe;

- cienkie, termoaktywne getry i spodnie - getry muszą być obcisłe, a nałożone na nie spodnie luźne i zwężone przy nogawkach;

- kurtki polar utrzymuje ciepło ale słabo chroni przed wiatrem. Na słotne dni warto więc ubrać wodoodporną i wiatroszczelną kurtkę z kapturem oraz kieszeniami;

- czapka – powinna być zrobiona z wełny merynosów lub sztucznego materiału np. polaru. Musi zasłaniać czoło, uszy oraz mieścić się pod rowerowym kaskiem. Najlepsze będą kominiarki, można też zakładać chusty m.in. typu buff;

- rękawiczki – powinny być ciepłe i długie, tak aby ich końce można było schować pod kurtkę. Niektóre modele posiadają, odblaskowe opaski oraz materiałowe wstawki do wycierania potu;

- skarpety zimowe - palce u stóp mają słabe ukrwienie więc są szczególnie narażone na zmarznięcie. W chłodne darto warto ubrać grube, ciepłe skarpety sięgające nawet do połowy łydek. Dodatkowo można złożyć getry piłkarskie, które chronią całe łydki przed zimnem;

- buty – zimówki powinny być o jeden numer większe, mieć ocieplenie oraz wyższą cholewkę, co ochroni stopy przed wychłodzeniem i dostaniem się wody do wnętrza. Bieżnik np. górski zapobiegnie niekontrolowanym poślizgom i bolesnym upadkom. Można także dodatkowo kupić ochraniacze na buty, które również chronią przed zimnem;

- kieszonkowe ogrzewacze dłoni - wykonane aluminium, mogą być stosowane nawet w temperaturze - 40 st. C. posiadają katalizatory, z dodatkiem platyny. Można je napełnić tym samym gazem co zapalniczki;

Jeśli ubranie będzie już dobrane, warto przed wyruszeniem w plener sprawdzić czy jest wygodne i zapewnia swobodę ruchów.

A wy jak jakie macie sposoby na nie sprzyjające warunki podczas jesieni i zimy ?

Podzielcie się z nami w komentarzach.

 

Komentarze

There is no comment

Zostaw komentarz

Podaj swoje imię
Wpisz swoje imię
Wpisz swój adres e-mail, nie wykorzystujemy publicznie tego maila
Jak chcesz to podaj swoją stronę www
Wpisz swój komentarz
Wpisz powyżej kod captcha