Dlaczego warto jeść owoce ? Owoce w sporcie

Dlaczego warto jeść owoce ? Owoce w sporcie
0głosowanie
1 2 3 4 5
Dziękujemy za oddanie głosu w tym artykule

Dlaczego warto jeść owoce i co one dają nam w sporcie?

 

            Owoce stanowią ważny posiłek każdego dnia. Zwierają dużo witamin i minerałów, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. W mass mediach podkreśla się znaczenie owoców przede wszystkim ze względu na ich zbawienny wpływ na cerę, włosy i paznokcie. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę z tego, że świeże owoce odgrywają bardzo ważną rolę w codziennej diecie człowieka, a przede wszystkim sportowca.

            Wśród owoców, które odgrywają szczególnie istotną rolę w diecie sportowca można zaliczyć banany. Owoce te uzupełniają poziom potasu, który organizm człowieka traci w dużych ilościach wraz z potem podczas wysiłku fizycznego. Ciekawym faktem jest, że banany zawierają oprócz potasu duże ilości magnezu. Spożywanie bananów wpływa na zredukowanie występowania skurczów mięśni.

            Banany posiadają wysoki indeks glikemiczny, dzięki czemu stanowią idealny posiłek po intensywnym wysiłku fizycznym, gdzie dostarczają dużej ilości energii dla zmęczonych wysiłkiem mięśni i pełnią rolę szybkiej, odżywczej przekąski. Banany dodają nam energii!

            Bogate w potas gruszki są kolejnym owocem wskazanym dla sportowców. Przede wszystkim dlatego, że wpływają korzystnie na funkcjonowanie układu mięśniowego człowieka. Wskazane są zwłaszcza dla tych aktywnych fizycznie osób, które borykają się z bolesnym problemem jakim są skurcze mięśni. Bor obecny w gruszkach wpływa pozytywnie na poziom wapnia w kościach, zatem owoce te powinny być spożywane przede wszystkim przez sportowców, którzy mają problemy z układem kostnym.

            Sportowcy powinni sięgać również po jabłka. Zawierają one liczne witaminy oraz związki mineralne, takie jak na przykład żelazo, cynk, potas, fosfor, chrom oraz jod, przy czym jednocześnie posiadają niską wartość energetyczną. Jabłka wpływają korzystnie na poprawę wytrzymałości sportowca, zapobiegają skurczom mięśni, a przy tym stanowią smaczną przekąskę, która szybko zapewnia uczucie sytości.  Jabłka z uwagi na niski indeks glikemiczny powinny być spożywane  niedługo przed ćwiczeniami ruchowymi. Kolejną zaletą jabłek jest to, że nie stanowią obciążającego żołądek posiłku, który stanowi problem podczas wysiłku fizycznego.

            Wśród owoców, które powinny znaleźć się w diecie każdego sportowca należy wymienić także morele i brzoskwinie. Te drugie zawierają duże ilości wapnia, żelaza i magnezu. Wpływają na regenerację mięśni, a także zapobiegają skurczom i zakwasom. Mała zawartość błonnika w brzoskwiniach wpływa także korzystnie na organizm sportowców.

            Morele z kolei zawierają bardzo duże ilości potasu, a także fosfor i żelazo, witaminę PP, C oraz witaminę B. Składniki odżywcze i mineralne moreli wpływają na budowę kości, a także doskonale regenerują zmęczony wysiłkiem fizycznym organizm. Sportowcy powinni spożywać morele przede wszystkim po dużym wysiłku fizycznym, ponieważ zasadotwórcze działanie owoców pozwala przywrócić równowagę kwasowo- zasadową.

            Prawdziwą bombą witaminową są grejpfruty, które ze względu na obecność licznych witamin i minerałów wpływają na pracę i wydolność organizmu. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że wpływają pozytywnie na zwiększenie odporności organizmu, a także ułatwiają spalanie tłuszczów.

            Wiele osób może być zaskoczonych, ale wiśnie, a także sok z wiśni odgrywają istotną rolę w walce z tzw. zakwasami. Dzieje się tak głównie dzięki obecności dużej ilości flawonoidów oraz antocyjanów. Mają one działanie przeciwzapalne oraz przeciwutleniające. Według badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców zarówno owoce, jak i sok z wiśni wspomagają regenerację mięśni po intensywnej aktywności ruchowej. Wiśnie wpływają na również na zmniejszenie bólu mięśni związanego z wysiłkiem. Można spożywać wiśnie i sok zarówno przed, jak i po wysiłku fizycznym.

            Osoby aktywne fizycznie powinny spożywać również duże ilości czarnych porzeczek, które są często pomijane w diecie zarówno sportowców, jak i osób prowadzący bierny tryb życia. Zawierają one duże ilości żelaza, co jak wiadomo wpływa na poprawę wytrzymałości i odporności organizmu. Dodatkowo działa przeciwzakrzepowo i przeciwzawałowo.

Osoby, które nie przepadają za surowymi owocami mogą spożywać je jako dodatek do ryżu, maślanek, jogurtów lub serka wiejskiego.

 

Dlatego zachęcamy wszystkich do jedzenia owoców ponieważ są źródłem naturalnych witamin, a będą nam one bardzo potrzebne w nadchodzącej jesieni  

 

Komentarze

There is no comment

Zostaw komentarz

Podaj swoje imię
Wpisz swoje imię
Wpisz swój adres e-mail, nie wykorzystujemy publicznie tego maila
Jak chcesz to podaj swoją stronę www
Wpisz swój komentarz
Wpisz powyżej kod captcha