Cała Prawda O Bieganiu Fakty i Mity

Cała Prawda O Bieganiu Fakty i Mity
3głosowanie
1 2 3 4 5
Dziękujemy za oddanie głosu w tym artykule

FAKTY I MITY O BIEGANIU

Jogging w Polsce jest już sportem masowym. Codziennie tysiące ludzi truchtem przemierza leśne i parkowe dróżki, w ten sposób modelując swoją sylwetkę, wzmacniając serce oraz odporność całego organizmu. Ale na temat biegania krąży też wiele sprzecznych ze sobą informacji. Dotyczą m.in. joggingu po asfalcie, specjalnego obuwia, mięśni nóg i kobiecej menstruacji.  Sprawdziliśmy, które z nich są faktami lub mitami.

MIT - Biegać mogą wszyscy.

Lekarze zakazują uprawiania joggingu osobom otyłym, gdyż ciężar ich ciała może uszkodzić stawy skokowe i kości. Biegać nie mogą również ludzie mający problemy z kręgosłupem, stawami, cukrzycą, ścięgnem Achillesa oraz sercem, a zwłaszcza arytmią, nadciśnieniem tętniczym, za wysokim pulsem, niewydolnością i chorobą niedokrwienną. Astmatycy powinni biegać tylko ok. 30 minut dziennie, a przed rozpoczęciem treningu przyjąć tzw. leki wziewne przepisane przez pulmonologa lub alergologa.

FAKT - Biegać można w każdym wieku

Aby uprawiać jogging, nie trzeba być młodą, wysportowaną osobą. Biegać można w każdym wieku.

Osoby 15+  - systematyczny jogging u nastolatków powoduje wzrost formy. Ponieważ ich organizm bardzo szybko się regeneruje bez problemu mogą biegiem pokonywać wyznaczone sobie średniej długości dystanse np. 4-5 km.  

Osoby 23+  -  w tym wieku biegacze osiągają najlepsze wyniki. Podczas wielu różnych treningów oraz ćwiczeń wypracowali doskonałą wytrzymałość organizmu więc potrafią pokonywać sporo kilometrów lub wykonać wiele sprintów.

Osoby 40+ - ten etap w życiu sportowca wymaga już innego podejścia do joggingu. Powoli następuje spadek sił, ścięgna, mięśnie i więzadła tracą elastyczność więc są bardziej podatne na naciągnięcia oraz naderwania. Regeneracja organizmu po ciężkich treningach następuje znacznie wolniej. Osoby w tym wieku powinny biegać spokojnie, wykonywać lekkie podbiegi, bez szybkich zrywów.

Osoby 60+  - weterani nie powinni walczyć o kilometry, ale starać się biegać regularnie. Treningi należy zacząć od energicznego, trwającego co najmniej pół godziny marszu. Potem można lekko truchtać. W tym wieku nie można biegać samemu lecz z przyjacielem. Warto tez pamiętać, że starszym wieku kontuzja jest dwa razy groźniejsza niż w młodości, gdyż znacznie trudniej ją wyleczyć.

FAKT - Bieganie boso jest niebezpieczne i bolesne

Uszkodzenie bosych stóp ostrymi kamieniami, kawałkami metalu lub szkłem leżącym na ziemi podczas joggingu zdarza się rzadko. Ale bieganie bez butów niemal zawsze wywołuje silne bóle łydek. Ból ten jest efektem naturalnej amortyzacji ciała polegającej m.in. na silnym napinaniu przez biegacza mięśni łydek.

FAKT – Można zabiegać się na śmierć

W trakcie wysiłku nasz organizm zużywa bardzo dużo energii. Powstaje ona podczas spalania  m.in. glukozy i tłuszczu. Może to spowodować spadek poziomu cukru we krwi  doprowadzając do śpiączki lub śmierci. Zgon może też nastąpić w efekcie głębokiego odwodnienia organizmu (dehydratacja) lub zbyt niskiego poziomu sodu we krwi (hiponatremia). Sportowiec, który biegnie ponad siły na pewno zemdleje. Czy przeżyje zależy od miejsca, na które upadnie.  

FAKT - Kobiety osiągają w bigach gorsze wyniki niż mężczyźni

Panie biegają wolniej niż mężczyźni, a jest to spowodowane ich odmienną budową anatomiczną. Mniejsze serce kobiet, przepompowuje znacznie mniej krwi. Inne powody to: mniejsze płuca, mniejsza masa mięśniową oraz szersze biodra obniżające dynamikę biegu.

FAKT – Bieganie w Polsce to typowo męski sport

W maratonach w Polsce startuje tylko ok. 10 proc. kobiet. Natomiast w innych krajach zwłaszcza Ameryce, na długich dystansach liczebnie dominują panie i to znacznie. Dlaczego tak się dzieje trudno wytłumaczyć. Polki znacznie częściej niż mężczyźni biegają dla przyjemności i pięknej sylwetki.

MIT – Należy biegać codziennie

Nie trzeba biegać codziennie, wystarczy trzy - cztery dni w tygodniu. Jedno lub dwudniowa przerwa na regenerację między każdym treningiem, gwarantuje, że do następnego staniemy wypoczęci i pełni werwy. Najgorsze jest przetrenowanie. Należy ćwiczyć rozsądnie oraz pamiętać, że wydolność poprawiamy nie na treningu, tylko tuż po nim, czyli podczas odpoczynku.

MIT - Bieganie zniekształca kobiecy biust

Kiedyś uważano, że sport powoduje obwiśnięcie kobiecych piersi, a skóra na biuście przy każdym podskoku traci elastyczność i się rozciąga. Dziś już wiadomo, iż za wygląd piersi odpowiadają: więzadła Coopera, mięśnie klatki piersiowej, źle dopasowany biustonosz, częste i duże wahania wagi, nieprawidłowa dieta oraz siedzący tryb życia. Podczas treningu piersi unoszą się nawet do 9 cm, dlatego przed joggingiem należy ubierać stanik przeznaczony dla biegaczy. Miseczki muszą być dobrze dopasować a obwód o ok. 3 cm mniejszy.

FAKT - Bieganie likwiduje cellulit

Cellulitzwany popularnie skórką pomarańczową to nieprawidłowe rozmieszczenie tkanki tłuszczowej pod skórą m.in. ud, bioder, kolan, pośladków, ramion i sutków. Na ciele widać różne guzki, a także zgrubienia. Stanowi typową przypadłość kobiecą, powstaje prawdopodobnie w wyniku nadmiaru estrogenów w organizmie. Przeważnie pojawia się podczas ciąży, menopauzy oraz zaburzeń hormonalnych. Jednym z najlepszych sposobów na jego likwidację jest jogging. Każde bieganie pobudza krążenie w komórkach i powoduje spalanie tłuszcze wraz z cellulitem. Nie ma cud kosmetyku, który błyskawicznie usunie skórkę pomarańczową. Niektóre aktywne składniki kremów mogą jedynie poprawić kondycję skóry.

MIT – Maratony nie są zdrowe dla ludzi

Bieganie w maratonach i na długich dystansach wymaga wieloletniego  przygotowania, ogromnej wytrzymałości, samozaparcia i cierpliwości. Wysiłek trwający kilka godzin odpowiednio wyszkolonym osobą na pewno nie zaszkodzi.

CZĘŚCIOWO FAKT - Podczas miesiączki kobiety nie powinny biegać

Miesiączka dla niektórych pań to trudny i bolesny czas. Nie wolno biegać kobietom z mocnym krwawieniem, cierpiącym w tych dniach na silne bóle brzucha, nadwrażliwość piersi oraz gorączkę. Lekarze zalecają im leki zmniejszające krwawienia, a także  przeciwbólowe. Bieganie może natomiast złagodzić objawy napięcia przedmiesiączkowego zwłaszcza ból głowy, pleców, wzrost wagi spowodowany gromadzeniem się wody w organizmie.

CZĘŚCIOWO FAŁSZ - Bieganie w ciąży jest zabronione

Uprawianie joggingu przez kobiety w ciąży  jest bezpieczne tylko podczas pierwszego, drugiego oraz  trzeciego trymetru i to pod warunkiem, że lekarz udzieli zezwolenia. Dodatkowo panie w stanie błogosławionym nie powinny starować w maratonach lub poprawiać jakichkolwiek życiowych rekordów sportowych. Muszą  biegać powoli, truchtać lub szybko maszerować, najlepiej cztery razy w tygodniu po 30 minut. Upadek zwłaszcza  w późniejszym stadium ciąży może się źle skończyć zwłaszcza dla maluszka. Sportsmenki powinny unikać stromych, zakręcanych ścieżek, mokrych liści, a zimą, trenować w klubie fitness na bieżni. Ruch pomaga kobietom utrzymać dobrą formę, pozytywną równowagę psychiczną, zbytnio nie przytyć, dotlenić siebie oraz dziecko, a także zapobiega wystąpieniu cukrzycy ciążowej.

FAŁSZ - Bieganie zwiększa muskulaturę nóg

Bieganie nie zwiększa muskulatury nóg ale je wzmacnia, likwiduje cellulit, ładnie kształtuje i modeluje. Jeśli biegacz wcześniej w ogóle nie ćwiczył organizm bardzo szybo zareaguje na treningi. Pozytywne zmiany w wyglądzie nóg będą widoczne już po 4 tygodniach systematycznego joggingu. Mięśnie nabiorą sporej masy jeśli sportowiec będzie ćwiczył identyczne jak zawodowi sprinterzy czyli wykonywał intensywne treningi siłowe z dużym obciążeniem, stosował dietę bardzo bogata w białko i jadł odpowiednie odżywki.

MIT - Buty do biegania muszą mieć sporą amortyzację  

Po raz pierwszy buty z amortyzowanymi  podeszwami mające ochronić stawy biegacza przed zniszczeniem pojawiły się na rynku w latach 70. XX w. Od tamtej pory szybko „nabierały grubości”, zwłaszcza pod piętą. Potem dokładano do nich kolejne  elementy czyli  plastikowe stabilizatory oraz specjalne wewnętrzne wkładki z twardej pianki. Po kilkudziesięciu  latach  okazało się, że bieganie w takim obuwiu  „rozleniwia” stopy, sportowiec nie pracuje nad lepszą techniką biegu, a u osób szczupłych wywołują kontuzje. Uznano wiec, iż najlepiej biegać w butach bez wszelkich udogodnień.

MIT - Rozgrzewka przed joggingiem jest niepotrzebna

Rozgrzewka to powolne wprowadzanie układu krwionośnego oraz oddechowego w stan podwyższonej gotowości do wysiłku. Rozgrzana krew docierając do tkanek podnosi temperaturę całego organizmu. Wzrost ciepłoty ciała o 1 stopień Celsjusza podwyższa możliwości wysiłkowe sportowca aż o 12-15 proc, maź stawowa lepiej ogranicza tarcie w stawach, zwiększa się elastyczność ścięgien i więzadeł co minimalizuje ryzyko powstania kontuzji. Natomiast rozciąganie po treningu wspiera proces regeneracji organizmu po wysiłku.

FAKT -  jogging poranny i na czczo skuteczniej pomagają schudnąć

Ranne bieganie pobudza metabolizm więc w ciągu dnia sportowiec spali dużo więcej kalorii.Podczas treningu na czczo organizm jako paliwo wykorzystuje tłuszcz. Natomiast po śniadaniu, rośnie poziom glukozy i insuliny we krwi, co znacznie utrudnia likwidację tkanki tłuszczowej.

MIT - Asfalt  i twarde nawierzchnie to wrogowie joggingu

Jogging po asfalcie lub innych twardych nawierzchniach nie uszkadza stawów, wiązadeł oraz kolan biegacza więc nie zrobi z niego kaleki. Kontuzje powstające na takim podłożu są efektem źle przeprowadzonej rozgrzewki, treningu lub przetrenowania. Po płytkach chodnikowych sportowiec biegnie znacznie szybciej niż po leśnych ścieżkach i chociaż trenuje tyle samo czasu pokonuje większy dystans. W efekcie jego mięśnie pracują znacznie intensywniej i jest bardziej zmęczony. Najlepiej tygodniowo pokonać dystans 40-60 km, gdyż wtedy organizm doskonale się regeneruje i nie dochodzi do urazów. Ale przeważnie sportowcy przemierzają znacznie dłuższe trasy więc wzrasta ryzyko kontuzji i to niezależnie od nawierzchni czyli betonu, tartanu, asfaltu lub piasku.

FAKT - Wózek do joggingu to dobra rzecz

Trzykołowy wózek do joggingu jest lekki, zwrotny oraz łatwo go prowadzić po nierównym terenie. Bez problemu i szybko się składa. Posiada: dwa hamulce ręczne lub nożne, amortyzatory chroniące pasażera przed nadmiernymi wstrząsami, 5-punktowe pasy bezpieczeństwa obejmujące dziecko w pasie, między nóżkami i za barki oraz daszek osłaniający przed słońcem deszczem czy też wiatrem. Cała rodzina może wiec w wolnych chwilach rekreacyjnie biegać po parku czy też lesie. Jedyną wadą tych pojazdów jest mała stabilność, trudno nim zjechać po schodach lub pokonać schodki w środkach komunikacji miejskiej.

FAKT - warto biegać w bieliźnie termoaktywnej

Jogging powoduje wzrost temperatury naszego ciała. Zaczynamy się pocić, a wilgotna skóra błyskawicznie ulega otarciom i odparzeniom. Łatwo się wówczas przeziębić. Aby tego uniknąć warto ubierać  bieliznę termoaktywną. Bez problemu można ją kupić w  naszym sklepie http://freakysports.pl  Bielizna ta odprowadza pot pozostawiając skórę suchą nawet podczas intensywnego wysiłku. Polecamy majtki, staniki, body, skarpetki oraz  kombinezony na całe ciało.


Jeśli słyszeliście jeszcze jakieś ciekawe mity o bieganiu piszcie śmiało

w komentarzach chętnie je poczytamy.

Komentarze

  • Avatar

    Rafał says :

    2017-04-11 11:30:41

    Świetne zebranie w jenym miejscu Mitów i Faktów, niewątpliwie przyda się nam biegaczom. Dziękujemy!!! Pasja i wytrzymałość w dążeniu do zmiany pomogą nam osiągnąć każdy postawiony sobie CEL, pamiętajcie małymi kroczkami do przodu. Pozdrawiam :-) www.rodzinawbiegu.pl 

Zostaw komentarz

Podaj swoje imię
Wpisz swoje imię
Wpisz swój adres e-mail, nie wykorzystujemy publicznie tego maila
Jak chcesz to podaj swoją stronę www
Wpisz swój komentarz